Solo-vormen. De technieken van het Chow Gar worden getraind door het lopen van vormen. Dit zijn solo- oefeningen waarbij men de bewegingen uitvoert  tegen een of meerdere denkbeeldige tegenstander(s). Doel van de vormen is het aanleren van de technieken, verbetering van de soepelheid, verbetering van de kracht, ontwikkelen van de snelheid, verbeteren van de coördinatie.   Wapentraining. De wapentraining bestaat uit het aanleren van technieken met diverse wapens. Er zijn solo- oefeningen, vormen, met wapens maar ook partneroefeningen. De partneroefeningen zijn gechoreografeerde gevechten waarbij men de solo beoefende technieken gecontroleerd leert gebruiken tegen hetzelfde of een ander wapen. Er worden diverse wapens geleerd zoals de stok, de kwan dao ( een groot breedzwaard op een lange stok), de tijgervork ( een grote drietand), vlindermessen ( een paar korte zwaarden), de te-chek ( in het japans sai genoemd) e.a. Partneroefeningen zijn oefeningen waarbij men samen met een partner een choreografie van gecontroleerde bewegingen oefent om de technieken beter te leren beheersen. Zoals bij alle partneroefeningen is het belangrijk dat beide personen elkaar helpen hun technieken te verbeteren. Partneroefening zijn geen wedstrijdjes om te kijken wie er sterker, sneller of beter is. Als 1 van beide partners zich niet inzet om de oefening goed te laten verlopen, heeft de oefening voor beide personen geen nut meer. Hardingsoefeningen. Oefeningen om het lichaam af te harden. Ondanks dat het contact tijdens de training gecontroleerd is dient het lichaam voorbereid te worden op de impact van het contact met een tegenstander. Hiervoor zijn gecontroleerde oefeningen die deze weerstand opbouwen. Bijvoorbeeld het stoten tegen een stootzak, of het tegen elkaar stoten van de onderarmen. Chi Kung oefeningen. Dit zijn oefeningen om je “chi” of je levens-energie te trainen. Dit begrip komt voort uit de chinese cultuur en is niet makkelijk te omschrijven. Het zijn ondersteunende oefeningen om je technieken verder te ontwikkelen.